Tusen takk til Øyvind Rauset!

Vi ønsker å takke vår kjære redaktør for Visor og viser.no for sin store innsats og løft for organiasjonen og visefeltet. Rauset har gjort en formidabel jobb for Norsk Viseforum - og vi vil savne han i organisasjonen vår. Vi lar Rauset fortelle om sin reise i organisasjonen og ønsker alt godt på veien videre!

Det er med vemod jeg nå sier farvel til alle trofaste lesere og venner. I 14 år har jeg jobbet med å lage nettsidene viser.no, etterhvert også bladet Viser.no med 14 nummer fra 2008 til 2012, og like mange utgaver av bladet VISOR fra 2012 til nå.

Det har vært en forunderlig og fin reise gjennom disse årene. Da jeg begynte i 2006 var Leo Leonhardsen daglig leder, og Norsk Viseforum en relativt liten organisasjon som tydelig merket at visebølgen fra 70-tallet var over. Selv ordet «viser» ble sett på med skepsis, unge viseskrivere og -artister kalte seg heller «singer/songwriters». 

Leo ba meg jobbe med å gjenopprette nettstedet viseforum.no som hadde ligget nede noen år. Jeg oppdaget ved en tilfeldighet at vi også eide domenenavnet «viser.no», så jeg bytta til det. Vi ønsket jo å få visebegrepet tilbake i folks bevissthet som noe positivt – og helst også spennende. Leo ville også få igang et blad slik vi hadde hatt noen år tidligere, og Viser.no-bladet startet opp i 2008 med 4 nummer i året.

Riksförbundet Visan i Sverige sendte oss i 2011 en forespørsel om vi kunne gjøre bladet til et felles svensk/norsk prosjekt, men da det uventet ble nedlagt på Viseforums landsmøte året etter, sendte Leonhardsen en søknad til Nordisk Kulturfond om støtte til å opprette et større nordisk viseblad. Og det fikk vi heldigvis! 

For meg ble det en stor opplevelse å få jobbe sammen med Sverige og Danmark – først Lasse Zackrisson og senere Ivar Sjögren i Sverige, Kim Ravn-Jensen i Danmark og Norden-forkjemperen Henrik Huldén i Finland. Men for å være helt ærlig… jeg hadde ikke trodd det kom til å holde økonomisk i mer enn 6–7 nummer. Og nå har vi allerede klart 14!

Jeg vil takke alle de gode bidragsyterne som har skrevet artikler og plateomtaler, helt gratis uten annen lønn enn den som kommer i himmelen… Uten dere hadde ikke bladet klart seg og blitt den viktige budstikka den er for viserørsla i Norge og resten av Norden.

Det som er spesielt med bladet (i likhet med forgjengeren Viser.no), er at det i liten grad er tidsbundet. Vi har stoff som er like interessant mange år etter utgivelse. Så dere kan gå tilbake og laste ned pdf’er av bladet Viser.no på nettsiden av samme navn og finne spennede stoff – og også VISOR-bladet vil kunne leses ditgitalt i framtida. 

Viktigst av alt: Viser som positivt begrep styrker seg i Norge igjen! I løpet av de siste 10 årene har stadig fler unge folk-, rock-, pop- og jazzartister blitt stolte over å si at de også lager viser! Etter at Audun Reithaug kom inn som daglig leder, ble dette enda mer markant, med hans høylydte utspill overfor stat og presse, ikke minst bidro han til å redde visekategorien i Spellemann-prisen.

Jeg har sterk tro på at en ny visebølge er i emning, ja faktisk allerede er i gang her i Norge! På 70-tallet ble vi inspirert av kampen mot Vietnam-krigen, og i Norge fikk grasrota et stort løft etter nei-seieren mot EU i 1972. Og dette skrev folket viser om – masser av viser! I dag er klimakampen blitt en stor bevisstgjører. For ikke å snakke om at verdens mektigste land har en serieløgner som president, med selvbilde og oppførsel som en borskjemt 6-åring! Hva er det ikke å skrive viser om i dag…? Visekollektivet og Plate­selskapet No. 13 er tegn på at politisk visekunst er på vei opp igjen i Norge, og Jan Hammarlund står fortsatt på i Sverige!

Bare et siste ord før jeg går: La oss knytte nevene og engasjere oss i tida vi lever i, og som våre etterkommere skal overta!

Øyvind Rauset

Rauset.jpg

Undersøkelse om åpne sceners læringsverdi

Musikkens Studieforbund har engasjert Norsk Viseforum til å gjøre en studie rundt læringspraksiser på åpne scener i Norge. Undersøkelsen er nasjonal og utføres av musikkpedagog og sanger Marion Rodgers Løseth.

Del 1 av studien kartla de åpne scenene innen visesjangeren, over hele landet, og ga en oversikt over likheter og ulikheter i driften av scenene. Motivasjonen og agendaen for å arrangere åpen scene ble også utforsket. I del 2 rettes oppmerksomheten mot utøveren med et mål om å kunne si noe om motivasjon og læringsutbytte fra deltakelse på åpen scene.

Målet med studien er å kunne si noe relevant om ikke-organiserte læringsarenaer da dette er et relativt uutforsket felt. Dette feltet vil det være nyttig å vite mer om for Musikkens Studieforbund i forhold til videre kulturpolitisk arbeid for å sikre bred og mangfoldig aktivitet i den frie opplæringssektoren som finnes utenfor kulturinstitusjonene.

Vi håper så mange som mulig vil gi ca 10 minutter av sin tid til å svare på undersøkelsen, og dermed bidra til viktig kompetanseheving på feltet.

Svarfrist settes til 1. februar.
Følg linken for å svare:
https://no.surveymonkey.com/r/5FDKPN6

bd388c1c-2d61-442e-8db6-a52b2af6fc9f.jpg

Nasjonal arrangørstatistikk 2018

Telemarksforsking har, på oppdrag fra Arrangørforum, sammenstilt og kartlagt nøkkeltall for det norske arrangørfeltet for konsertåret 2018. Dette er den tredje rapporten i serien og nytt i utgaven for 2018 er at man for første gang har klart å følge flere unike arrangører over en periode på tre år.  

Kartleggingen for 2018 viser at det er stor aktivitet i arrangørfeltet og økonomien i feltet vokser. Norskandelen på bandene og artistene som spilte konserter i 2018 var gjennomgående høy, så arrangørene er gode på å fremme norsk musikk på sine scener. Kulturhusene hadde høyest norskandel med over 90%. 

I rapporten kan vi se at det kan være store forskjeller i de fleste måleparameterne fra sjanger til sjanger og hos de ulike arrangørtypene. Også i denne rapporten ser vi tendenser til at det er helårsarrangørene og spesielt de frivillig drevne som har de tøffeste kårene.  

Last ned rapporten her

Langsiktig arbeid

Godt tallgrunnlag for arrangørfeltet er nødvendig i arbeidet for å synliggjøre ringvirkningene til de hardtarbeidene arrangørene over hele landet og for å styrke arrangørenes rammebetingelser. 

Telemarksforsking er svært fornøyd med at datagrunnlaget blir bedre.

- Statistisk arbeid som skal forsøke å måle trender og endringer i en nasjonal sektor gir gjerne lav avkastning den første tiden siden datagrunnlaget kan være svakt. Etter tre år så har vi nå endelig klart å følge omlag seksti unike arrangører over en periode på tre år - samtidig supplerer vi databasen med flere nye arrangører hvert år slik at datagrunnlaget stadig blir bedre. Respondentene har mulighet til å oppgi sine tall også bakover i tid så på sikt vil vi kunne gjøre enda mer presise og detaljerte analyser, sier seniorforsker i Telemarksforsking, Bård Kleppe. 

 

Om Nasjonal arrangørstatistikk

Sammen med de øvrige arrangørorganisasjonene i Arrangørforum startet Norske Konsertarrangører i 2016 et samarbeid om en nasjonal kartlegging av arrangørfeltet. Organisasjonene samler inn nøkkeltall fra sine arrangørmedlemmer, og innsamlet data danner grunnlaget for Nasjonal arrangørstatistikk. Forskningsinstituttet Telemarksforsking er faglig samarbeidspartner og ansvarlig for analyse og produksjon av en årlig rapport. Arrangørforum består av Norske Konsertarrangører, FolkOrg, Norsk Jazzforum, Norsk Bluesunion, Norsk Viseforum, Norske Festivaler, nyMusikk, Klassisk og Norske kulturhus. 

Illustrasjonsbilde. Konsert med Honningbarna på Studentersamfundet i Trondhjem 2018. Foto: Fotogjengen - foto.samfundet.no.

Illustrasjonsbilde. Konsert med Honningbarna på Studentersamfundet i Trondhjem 2018. Foto: Fotogjengen - foto.samfundet.no.

Sang ut for sang i skolen foran Stortinget

Onsdag ettermiddag 12. juni 2019 runget sangen fra flere hundre mennesker foran Stortinget i Oslo. Norsk Viseforum var blant de 33 nasjonale organisasjonene og institusjonene som sto bak arrangementet. De vil ha mer sang i skolen og overleverte et opprop til Stortingspolitikerne.

Studier vises at det synges mindre i norsk skole. Lærerne har siden 2003 kunnet velge bort sang i utdanningen sin, og blant musikklærerne er det bare 40 % som har utdannelse i faget.

I oppropet krever organisasjonene et kompetanseløft i sang for dagens og morgendagens lærere, sangrepertoaret må gjøres mer tilgjengelig i skolen og de vil at sangen skal få sin rettmessige plass i læreplanene. Dette må til for å bringe sangen tilbake i skolehverdagen.

Foran Stortinget var det Maj Britt Andersen og barn fra Vinderenkoret som dro i gang sangen blant de mange frammøtte. De sang kjente sanger som «Nå skinner sola i vinduskarmen», «Bamses fødselsdag», «En solskinnsdag», «Grevling i taket» og «Dyrene i Afrika».

- Vi får så mye glede av å synge fordi det er en grunnleggende måte å kommunisere på. Derfor er det utrolig viktig at alle elever får en allmenndannelse der sang har sin naturlige plass, sa styreleder Bjørgulv Vinje Borgundvaag i Norsk musikkråd.

Flere politikere deltok også i markeringen foran Stortinget.

- Sangen må ha en sentral plass i skolen, sa Stortingsrepresentant Torstein Tvedt Solberg fra Arbeiderpartiet. Marit Knutsdatter Strand fra Senterpartiet var enig og tok til orde for at vi trenger et løft for praktisk-estetiske fag i skolen. Martine Tønnesen, leder i Kristelig Folkepartis ungdom, snakket om læringseffekten sangen kan ha i hele utdanningsløpet.

Inger-Pernille Stramrud har organisert en underskriftsaksjon på nettet for å styrke sangens plass i læreplanen. Hun overleverte over 18 000 underskrifter til politikerne foran Stortinget.

 

 

Visetreff i Enebakk.

Skjermbilde 2019-05-31 kl. 10.34.05.png

Velkommen til ØNV's minivisefestival i Ytre Enebakk 31. mai - 2. juni 2019.

Vi feirer de nordiske landene og visesangen i "Lille Danmark" i Ytre Enebakk.

"Lille Danmark" har plass til biler, campingvogner/bobiler og telt. Det er ca 20 sengeplasser med tak over - førstemann til mølla. Booking av seng til Kjell C Hovde, tlf. 99 21 82 05, eller på e-post til hovdeyoudo@online.no

Stedets skolekorps har kafé på festivalen.

Påmelding ostnorsk@viseforum.no - fortløpende
Oppgi hvor mange personer du melder på.
Eventuelle spørsmål sendes samme adresse.

Festivalavgift kr 400,- pr deltaker (kr 200,- for bare lørdag), inkludert frokost betales til ØNV konto1503 32 33547 Merk: ØNV minifestival.

Program:
Fredag 31.mai
Innkvartering i løpet av ettermiddagen.
Kl 18.00 og utover grilling. Deltakerne medbringer egen grillmat og drikke.
.
Fredag kl 20.00 og utover åpen scene

Lørdag 1.6.19
Felles frokost kl 09:00 - inkludert i festivalavgiften.
Frokostviser - Den som vil synger.

Etter frokost øving til konserten,friluftsliv og bading.

Konsert med "proffe amatører" kl. 17.00. Åpent for publikum, inngang kr 100,-
Festivaldeltakerne melder fra til Svein Johan Lindstad på festivalen om de ønsker å delta som visesangere på konserten.

Søndag 2.6.19.
Kl 10.00 Felles frokost (inkludert i festivalavgiften)
Markering av Danmarks nasjonaldag kl. 11 med flaggheising og danske,svenske og norske viser,kaffe og kaker, kanskje en Gammel Dansk.
Deltakerne stiller med visesang.

Hjemreise.

Innkalling til Landsmøtet 2019

Innkalling med foreløpig saksliste, forslag til årsmelding, regnskap, budsjett og strategiplan skal sendes ut senest 4 uker før landsmøtedato. Saker som medlemmer vil ha opp må være styret i hende senest 3 uker før landsmøtet. Endelig saksliste, sakspapirer og forslag fra valgkomiteen skal sendes ut senest 2 uker før landsmøtet.

Saksliste

Forslag til årsmelding med regnskap

Forslag til budsjett

Strategiplan 2017 - 2020

Vedtekter for Norsk Viseforum

De Ubrukelige vinner Rævspark 2019.

GRATULERER til De Ubrukelige som stakk av med Rævspark-stipendet 2019.

De forener nordnorsk visekunst med fransk temperament som et uekte barn av Jacques Brel og Kari Bremnes. Dette fremfører de med en fandenivoldsk energi og glimt i øyet som gjør de helt uimotståelige!

De får Vinneren får 30 000 kroner for å spille inn musikk og en turné produsert av Norsk Viseforum i samarbeid med landets viseklubber.

©CJA_27_3_19_1.JPG

Rævspark - stipend. Fristen er ute.

Utlysning+liggende+.jpg

FRISTEN ER UTE.

Vinneren kåres 27. mars på Josefine Visescene. Ses der.

Rævspark - få et karrieremessig skyv med penger og støtte fra Norsk Viseforum.
Vinneren får 30 000 kroner for å spille inn musikk og en turné produsert av Norsk Viseforum i samarbeid med landets viseklubber. Fyll ut vårt enkle søknadskjema og legg ved en lenke til innspiling av dine viser. Juryen vurderer alle søkere og trekker ut fire finalister. De fire finalistene må opptre og presentere én sang på Rævspark-konserten 27. mars på Josefine visescene, da kåres vinneren. Juryen består av Synneva Gjelland, Audun Reithaug, Jørn Simen Øverli og Ann-Iren Hansen. Finalistene vil få beskjed innen 18. mars. Alle søkere bør derfor holde av 27. mars allerede nå.

Vi skriver så blekket spruter!

Norsk Viseforum har levert innspill til både kulturmelding og frivilighetsmelding, og nå som kunstnermeldinga er i støpeskjea er vi på ballen der og. Vi har skrevet en oppfordring til styrking av sanglyrikken og det norske språkets posisjon i musikken. I tillegg adresserer vi utfordringen med “the value gap” og mener at det må stilles krav til norskandelen i de kommersielle radiokanalene. Les hele innspillet her.

Årets landsmøte blir i Bergen!

Landsmøte plakat 2019.jpg

Annethvert år samles hele organisasjonen til landsmøte utenfor Oslo. i 2019 er det endelig Bergen sin tur. Bergen har en lang og stolt vise-historie. Askeladden vise-, lyrikk- og koseklubb (sic) var enormt populær på slutten av 70-tallet og hadde så mange som over 500 medlemmer. I dag er det Bergen Viseforum som tar opp arven etter Askeladden, og de siste årene har det vokst fram et miljø rundt nye unge viseskrivere og -sangere i byen.

Vi inngår samarbeid om Prøysen-prisene.

Alf Prøysen hjemme med gitar og sjarmørblikk. © NTB

Alf Prøysen hjemme med gitar og sjarmørblikk. © NTB

NOPA, Norsk Viseforum og Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere skal dele ut Prøysenprisene.

Prøysenprisene er priser opprettet til ære for dikteren, forfatteren og sangeren Alf Prøysen. Prisene skal gis til komponister og tekstforfattere som har gjort en fremragende innsats innen innenfor de sjangrene som forbindes med Alf Prøysen. Hver pris består av en statuett og kr 25.000.

NOPA har delt ut prisene siden 1996, og i år har Norsk Viseforum blitt samarbeidspartnere.

– Viseforum ivaretar sangpoeseien i alle former og tar vare på det musikalske mangfoldet vårt. Det er helt i Prøysens ånd, og vi syns det er fantastisk at de er med som samarbeidspartnere, sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA.

Styreleder Ingrid Kindem i NOPA, © NOPA

Styreleder Ingrid Kindem i NOPA, © NOPA

Prisene består av Prøysenprisen og Teskjekjerringprisen, og tidvis blir også Alf Prøysens hederpris delt ut. Prisene skal deles ut under det årlige arrangementet Prøysen tel by’n, som holdes i Kulturkirken Jacob på Alf Prøysens dødsdag – 23. november.

– VIKTIG KULTURARV

Audun Reithaug, daglig leder i Norsk Viseforum, mener Prøysenprisene både gir en viktig anerkjennelse, men også bidrar til å ta vare på kulturarven.

– For Norsk Viseforum, som jobber for å styrke vilkår og betydning for viser i Norge, skulle det bare mangle at vi er med på et samarbeid om Prøysenprisene. Prøysenprisene er en av de fremste utmerkelsene en norsk visekunstner kan få. Den bidrar til å gi velfortjent heder og ære til artister som bærer noe av arven etter Prøysen videre, sier Audun Reithaug, daglig leder i Norsk Viseforum.

Audun Reithaug. Daglig leder Norsk Viseforum. Foto: Iris Skadal

Audun Reithaug. Daglig leder Norsk Viseforum. Foto: Iris Skadal

Han mener selve prisutdelingen og konserten, Prøysen tel by’n, bidrar til å aktualisere Prøysen blant flere generasjoner.

– Prøysen må ikke bare være en museal dikter som kom fra Hedmarken en gang og som forbindes med barnetimen på femtitallet. De Prøysen-versjonene som No. 4, Aslak Borgersrud, Tuva Syversen med flere har fremført på dette arrangementet vitaliserer Prøysen på en måte som aktualiserer ham til i dag, sier han.

NORSKE BARNE- OG UNGDOMSBOKFORFATTERE

I tillegg til at Norsk Viseforum er med som medarrangør av prisen, har også Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere (NBU) bidratt med sin kompetanse inn i juryen.

– NBU er stolt og glad for å få bidra til Alf Prøysens hederspriser, og spesielt til Teskjekjærringprisen med kompetanse i juryen og finansiering av prisen som spesielt vektlegger kunstnerisk arbeid innen diktning eller visekunst rettet mot barn og unge, sier Taran L. Bjørnstad, leder i Norske Barne- og Ungdomsbokforfattere.

De som har plukket ut årets Prøysenpris-vinnere er Frida Ånnevik (juryleder), Trygve Skaug, Linda Sunne (fra NBU) og Hogne Moe (sekretariat).

Stortingshøring

Daglig leder, Audun Reithaug, kom med innspill til Familie- og kulturkomitéens høring på Kulturbudsjettet på Stortinget i dag. Ikledd Frida Ånnevik-genser kom vi bl.a. med innspill om opprettelse av nye kunstnerstipend til tekstforfattere som skriver på norsk og oppfordringer til mer Nordisk samarbeid om turnéer og eksport.

Les hele innspillet her.

Høring 2018.png

Vårt politiske arbeid.

42713225_2298900160124561_6994037775460728832_n.jpg

Norsk Viseforum jobber aktivt med påvirkningsarbeid i kulturpolitikken. Gjennom sammenslutingen Arrangørforum står vi bak kulturpolitiske debatter i Arendalsuka og neste uke er det statsbudsjett-debatt på Kulturhuset i Oslo. Vi spiller inn saker som vil styrke betydning og vilkår for viser i Norge og bidrar til å gi politikere best mulig beslutningsgrunnlag. Vi har levert innspill til den kommende kulturmeldingen og har, på oppfordring fra Miljøpartiet De Grønne, gitt innspill til dem om deres nasjonale kulturpolitikk.

Vi deler gjerne våre innspill med dere, og tar gjerne imot tilbakemeldinger.

Les vårt innspill til kulturmelding.
Vårt innspill til Miljøpartiet De Grønne er her.