I denne nye serien presenterer vi noen av våre mange medlemsklubber. For en oversikt over aktive viseklubber, se her.
Ålesund Viseklubb ble stiftet i desember 2018 i et ønske om skape en lokal arena for fremføring av visebasert musikk. Klubben har et nært samarbeid med Teaterfabrikken, en kulturinstitusjon og utested i Ålesund. Da koronaepidemien stengte ned landets konsertsteder, fikk klubben raskt i gang et profesjonelt digitalt konserttilbud, inkludert et egenprodusert «snakke-show».
Vi stilte noen spørsmål til leder Pål Bakke:
Hvordan er aktiviteten i Ålesund Viseklubb, Pål?
– Vi arrangerer visekvelder en onsdag i måneden. Da inviterer vi lokale artister som enten opptrer alene eller sammen med vårt faste husband. Fra å være rundt 30-40 mennesker i salen i startfasen, er visekveldene nå blitt et kjent begrep i kulturbyen Ålesund og trekker fulle hus, rundt 150 publikumere, selv på en onsdag. I salen sitter publikum fra tre generasjoner, både unge og eldre. Vi legger vi legger stor vekt å la unge, lovende artister slippe til på scenen slik at de får inspirasjon til å forstette med musikk. Innimellom arrangerer klubben også egne konserter med mer kjente artister og har hatt besøk av blant andre Olav Stedje, Jan Eggum og Asbjørn Ribe.
Ålesund viseklubb har i dag 130 betalende medlemmer og opplever at interessen rundt klubben er stor. I 2019 sørget viseklubben for å få skiftet ut lydanlegget på Teaterfabrikken, og kan nå tilby førsteklasses lyd til artister og publikum. Investeringen kostet ca. 750 000,- og ble realisert med støtte fra Kulturrom (tidligere Musikkutstyrsordningen) og en lokal sparebank.
Vi har fått med oss deres profesjonelle, livestrømmede arrangementer nå under korona. Hvordan har det gått?
– I likhet med andre konsertarrangører opplevde vi at "verden ramlet sammen" når all konsertaktivitet ble forbudt og folk ikke kunne samles lenger. Vi var imidlertid raske å omstille oss og hadde en lynrask og veldig bratt digital læringskurve, slik at vi kunne og tilby digitale strømmekonserter fra 25. mars. Vi la opp til en enkel produksjon med ett kamera som er spesiallaget med tanke på streaming. Lydproduksjonen ble gjort av den lokale avdelingen til Konsertsystemer AS v/Per Oskar Pedersen som ga oss uvurderlig hjelp i startfasen.
Responsen fra publikum på de digitale konsertene var overveldende og ga mersmak. Klubben utvidet tilbudet, og 8. april startet det musikalske snakkeshowet "Sammen hver for oss», som ble sendt direkte på Facebook. Teaterfabrikkens Astrid Overå var programleder og inviterte lokale gjester til en prat om "livet, døden og kjærligheten". Mellom gjestene var det musikkinnslag fra lokale artister. Klubben har produsert sju slike snakkeshow og hvert program har blitt sett av rundt 8500 personer på Viseklubben og Teaterfabrikkens Facebook-sider.
– På denne måten har vi nådd ut til et langt større publikum enn vanlig. Folk har vært flinke å Vippse, men det er klart at det ikke har hatt gitt de samme inntektene som med publikum i salen. Men takket være en lokal sponsor, har vi holdt hodet over vannet økonomisk i koronaperioden.
Over: Bilder fra Ålesund viseklubb sitt “snakkeshow” med programleder Astrid Overå. Blant gjestene var bl.a. TV 2s nyhetsanker Arill Riise og ordfører i Ålesund, Eva Vinje Aurdal, som begge bidro med musikalske innslag.
Hvordan er planene for klubben fremover?
– Endelig ser det ut til at vi kan slippe inn publikum igjen fra 15. juni. Da vil vi gå tilbake i "normal" modus, med månedlige visekvelder slik folk i Ålesund kjenner dem. Og hvem vet, kanskje de også i framtida kan bli strømmet online slik at folk som ikke har anledning til å være i salen får kjenne på stemningen hjemme i stuene sine.
I oktober slår klubben på stortromma og etablerer en helt ny festival; "Ålesund Akustiske». Den skal gå fra 8.-10. oktober.
– Programmet er ikke helt spikret, siden det har vært usikkerhet om restriksjoner i forbindelse med korona. Men vi har allerede sikret oss Benny Borg og duoen Lars Martin Myhre/Perry Stenbäck. De to sistnevnte skal også ha workshop for unge artister i Ålesundsregionen i forbindelse med festivalen. Nå holder vi på å få på plass de siste brikkene før vi setter i gang med markedsføring og billettsalg. Vi er trygge på at vi skal få til en kjempefin festival.