Vellykket vårrunde med UNGE VISER!

I vår har vi arrangert andre runde av konsertserien, UNGE VISER, sammen med Naustet visescene på SALT Art & Music i Oslo. Tre konsertdatoer ble booket, og UNGE VISER-formatet har fortsatt å være en suksess!

Foto: Karstein Grønnesby

I første runde av UNGE VISER plukket vi artister fra søknadsbunken til Artiststipendet vårt. Denne gangen har vi selv vært ute og tatt tempen på hva som rører seg av unge viseartister.

Midt i Oslo sentrum, med utsikt til operaen, står det et naust som er bygget av drivved, jern, blikk og plast som er funnet i fjæra. Det er isolert med tovet ull og avispapir, og har vedfyrt oppvarming. Naustet er innredet med arvegods og vakre møbler som hadde glidd rett inn i bestemors stue, og det lille kulturhuset har badstue, cocktailbar og en liten scene som åpner for intime og spesielle konsertopplevelser. Det slo oss at stemningen i det lille båthuset har en perfekt ramme for visemusikk, noe konsertene også bekreftet, med fulle hus og et berørt publikum.

Ingunn Listuen. Foto: Karstein Grønnesby

Først ut, 7. mars, spilte Ingunn Listuen og Eir.

INGUNN LISTUEN
Ingunn Listuen får inspirasjon fra menneskene hun møter, og alle de små historiene man sitter igjen med etterpå. Hun finner stort selskap i låtskrivingen og fortellingenes univers. Håpet er at lytterne også kan finne selskap i sangene, og kanskje bli minnet på noen de er glad i.

Lydbildet er intimt og nedpå, rolig vokal og nylon-gitar, ukulele og piano. Musikalske forbilder er blant annet Regina Spektor og Joni Mitchell, såvel som norske vise-sangere som Alf Prøysen og Erik Bye.



Eir. Foto: Karstein Grønnesby

EIR
Eir er soloprosjektet til musiker og låtskriver Eir Vatn Strøm som også er å høre i bandet Ævestaden. Hun er nå aktuell som "Årets unge folkemusiker 2022" etter at hun vant finalen i IntroFolk under Folkelarm i november og mottok 100 000 kr. av Gramo. Med dette prosjektet ønsker hun å vise hva norsk folkemusikk har å tilby og i en kombinasjon med elektronikk dannes et nytt, minimalistisk, moderne og groove-basert sound. Tekstene er gjerne sørgelige, og hun tar ofte i bruk tradisjonelle tekster og melodier. Hennes største musikalske inspirasjonskilder er Nils Frahm, Robyn, Sudan Dudan og Sidsel Endresen. Eir sitt instrument en kombinasjon av vokal, kraviklyre og elektronikk.




Den andre kvelden, 12. april, sto Anna Rebekka og Fredrik Segelstad på scenen.

Anna Rebekka. Foto: Karstein Grønnesby

ANNA REBEKKA
Anna Rebekka er en artist og låtskriver fra Hamar. Med sin stemningsfulle musikk og poetiske tekster på norsk, har hun blitt kalt en spennende blanding av Kari Bremnes og Lana Del Rey. «Melankolsk visepop» har blitt en merkelapp på musikken hennes. Anna Rebekka har spilt blant annet på Prøysenfestivalen, Roseslottet, Oddenfest og som oppvarmer for Ingebjørg Bratland.

Fra 2019 har hun til sammen gitt ut fire singler som alle fikk supre tilbakemeldinger i media, der en av låtene fikk terningkast 6 i HA. Nå er hun klar for å vise hva hun har jobbet med de siste årene, både i form av utgivelser og liveopptredener.




FREDRIK SEGELSTAD
Fredrik Segelstad er visesanger og tar tempen på det unge, søkende livet. I 2019 kom det hjemmesnekra debutalbumet «Adolescence» ut, og i tiden etter har han jobbet med nye sanger på norsk og utgitt singler som «jeg drømte at noen ville ha meg i natt» og «hvis jeg får barn».

Fredrik Segelstad. Foto: Karstein Grønnesby

Edvard Borneo og Båda Sidor Nu avsluttet UNGE VISER-konsertserien, 2. mai.

EDVARD BORNEO
Edvard Borneo var lenge en tradisjonell folk artist som drømte seg tilbake til 60-tallet, og den tiden før elektrisiteten var oppfunnet. Nå har han endelig akseptert verdens uunngåelige fremgang, og samlet et nydelig knippe musikere som blir med på veien videre. Bandet gjør opp for alle "dibbeduttene" med flerstemt kor, mens Borneo selv holder fast i sin varme og organiske akustiske gitar og sitt munnspill. Tekstene har en spesiell evne til å skape et innadvendt opprør i publikum, noe som tidvis medfører både latter og tårer. Edvard Borneo ga ut et soloalbum i 2019 som nådde flere hundre tusen lyttere uten artistens samtykke, men fortsatt til stor glede. Nå er halvparten av han nyeste alum ute, og det har fått svært positiv omtale av blant annet GAFFA, Stavanger Aftenblad og STOFF. Det går rykter om at Borneo-gjengen er både bak og forut for sin tid som band, og nedslagsfeltet sprer seg som ild i tørt gress. Opptredener på festivaler som Ravnedalen og Fjordsteam, samt utsolgte konserter rundt om på Vestlandet vitner om Borneo er en artist å følge med på fremover.

Edvard Borneo. Foto: Karstein Grønnesby

BÅDA SIDOR NU

Båda Sidor Nu er en trio fra Nordiska Visskolan i Kungälv nord for Gøteborg.

Musikken tematiserer alt fra ødelagte relasjoner til å sitte på toget og skue utover innsjøer. Trioen byr på eget materiale forankret i folke- og singer/songwriter-tradisjonen, i tillegg til tolkninger av Joni Mitchell, Monica Mac og Emmylou Harris. Gitar og vokal dominerer lydbildet, men det er også rom for trommesett, elbass og munnspill.

Båda Sidor Nu. Foto: Karstein Grønnesby