Trygves tilnærming

Trygve Skaug har de siste årene vokst til å bli en svært folkekjær artist, både gjennom sine låter om de nære tingene i livet, men også gjennom små dikt som først fant veien til sosiale medier, og seinere ble å lese på kaffekopper rundt om på landets kjøkkenbord. I høst holdt han låtskriverkurs for Norsk Viseforum, og her er Trygves seks beste låtskrivertips!

Tekst: Monica Johansen

Foto: Monica Johansen

Trygve Skaug er en ettertraktet skrivepartner for andre artister, og etter at han var med i «Hver gang vi møtes" på TV2 i 2021, nådde han et enda bredere publikum. Trygve Skaug-feberen var et faktum, og folk fikk liksom ikke nok av Trygves skråblikk på livet og kjærligheten. Med ett var ordene hans blitt allemannseie.

På et fullsatt Popsenteret i Oslo venter låtskrivere, poeter og fans spent. Norsk Viseforum arrangerer låtskriverkurs, og den som skal dele av sine metoder denne dagen er nettopp - Trygve Skaug. Så er han der plutselig, bærende på tre gitarer; én på ryggen og én i hver hånd. "Vi får håpe detta blir bra da", sier han mens ansiktet sprekker opp i et lunt smil. Forventningen i rommet er ikke til å misforstå. Summingen dempes ved synet av ham, kurset kan begynne.

Du ser det i øynene på kursdeltakerne. Beundringen. Entusiasmen over å få møte en kjent artist som de ser opp til. Som de har et forhold til og kanskje føler de kjenner. For Trygve Skaug har den effekten på folk. Den høye mannen ruver godt over de fleste i lokalet, han er kjent fra scener, TV og radio, men tilstedeværelsen hans vitner om en jordnær type som ikke setter seg selv eller kjendisstatusen sin noe høyere enn noen andre. Han har beina godt planta på jorda - han er en av oss. Han lytter like mye som han snakker, han er både lavmælt og engasjert på samme tid, og grunnen til at vi kanskje føler at vi ser den ekte Trygve, er kanskje fordi han viser oss noe av det han også er opptatt av å formidle i tekstene sine: sårbarheten.

“Alt kan faktisk bli til noe bra, bare man ikke gir opp.

Engasjert publikum i et fullsatt Popsentert i Oslo. Foto: Karstein Grønnesby

Her er Trygves seks beste låtskrivertips!

Tips nr. 1: Vær snill med kreativiteten din, og ta vare på alle skisser.

Det første Trygve Skaug er opptatt av, er å være snill med både en selv og kreativiteten. Der andre snakker om "kill your darlings", jobber han i helt andre enden av skalaen. Ikke kast noen ting, forteller han oss. Hverken tekst eller melodi. Alt kan bli en god linje, bare man jobber med den eller skriver den om. En melodi kan utvikles og endre karakter. Alt kan faktisk bli til noe bra, bare man ikke gir opp. Noen ganger skriver han også om gamle ting, og spiller inn ting på nytt med ny tekst. Man må tørre å kunne endre på ting som er gjort før - også ting som er gitt ut. 

At folk skal lage mange låter til en skive for så å forkaste noen av dem, synes han er en dårlig idé. - Hvorfor skal du sitte og jobbe med noe som du vet kanskje ikke er godt nok? Det er å være altfor streng med kreativiteten, og det gjør noe med selvtilliten. Ved å ta vare på alt blir det derimot en god grobunn for kreativiteten, fordi den føler seg fri - fordi ingen ler av den. Du har alltid en kritiker på skuldra di, men du må alltid rose og være snill med deg selv for at du skaper noe.

Tips nr. 2: Finn ny inspirasjon utenfra.

Noen ganger opplever man jo at kreativiteten stopper opp. Det føles ikke ut som om det er noe å skrive om, og det er tungt å sette seg ned. Trygve Skaug kaller det "flate dager". For det første er han opptatt av å skrive ned alt. Dårlige dager har også en følelse man kan bruke til noe. Står det helt stille, pleier han å oppsøke impulser utenfra. Han ser dokumentarer, leser noveller og nyheter, hører på plater eller går i teater. Underveis skriver han ned linjer eller ting han kunne tenke seg å skrive om. Andre ganger løper han en tur for å nullstille hodet.

Tips nr. 3: Lag en plan for temaet i låtene i forkant av skrivingen.

Når Trygve Skaug skriver låter til en plate eller et prosjekt, pleier han å lage en plan for hva han vil skrive om i forkant av skriveprosessen. Da sitter han igjen med ulike temaer, som for eksempel tro, barna, miljø eller kjærlighet. Hvis han skulle skrevet, eksempelvis, om noen som er på flukt, så kan han finne en dokumentar om temaet som research, som han ser før han begynner å skrive.

Vær snill med kritikeren på skuldra di. Foto: Karstein Grønnesby

Tips nr. 4: Friskriv før du begynner å skrive på selve teksten.

Når du vet hvilket tema du skal skrive om, så kan du friskrive om temaet i en gitt tid, i noen minutter. Sett klokka på nedtelling. Dette bidrar til å formulere temaet enkelt for deg selv. Andre ganger kan det være til hjelp å lage et tankekart, eller å finne fram bilder der man skriver ned det første man tenker på når man ser bildene. Alt dette hjelper med å varme opp hjernen, og oppvarmingsøvelser som dette kan særlig være til hjelp hvis man har liten tid til rådighet. Deretter velger du ut tekstlinjer eller ord du umiddelbart liker som du går videre med. Resten sparer du til seinere - det kan jobbes med til andre låter. Så putter du skissene du ikke bruker i ulike mapper etter temaer og prosjekter.


Tips nr. 5: Ikke kluss med historiefortellinga!

Det første Trygve Skaug spør seg selv om før han går i gang med tekstskrivinga, er hva som er målet med låta. Skal det gjøre vondt å bli kjent med menneskene, eller skal man lære mer om temaet? Hva skal lytteren sitte igjen med? Hva vil du at lytteren skal føle og tenke?

For å få lytteren med dit du vil, så er historiefortellinga det viktigste. Kanskje man må ha et ekstra vers, selv om det føles "langt".  Må tekstlinja være lengre enn du egentlig hadde tenkt rytmisk for at budskapet skal komme riktig fram, så må du jobbe rundt det. Ikke kluss med historiefortellinga! Tenk også på hvilket perspektiv du skriver ut ifra: skal man se det fra innsida, utsida eller bare dokumentere? Husk også at konkrete tekster er veldig sterke. Man skal kunne kjenne igjen sitt sted, selv om man aldri har vært der før. Mye kan være selvopplevd, men alt trenger ikke være sant.


Tips nr. 6: Ta privattimer hos dine musikalske idoler!

Hvordan kan du få privattimer med Tom Waits og Bob Dylan? Oversette dem! Ved å oversette dine musikalske idoler fra engelsk til norsk, blir du kjent med med hvordan de bygger opp melodier, og måtene de bruker bilder på. Hvor tro skal du være mot originalteksten? Du kan oppdage at et språklig bilde ikke funker optimalt for deg, og du må lage ditt eget. Du må finne dine egne stedsnavn og personer. Du vil oppdage hvor det er bokstavrim, hvor det er enderim, og hvordan teksten er bygd opp ved å studere den. Man kan veksle på å øve seg på en ren oversettelse, på å flytte om på ordstilling, eller å prøve å få til nye rim.

Trygve Skaug forteller hvordan han har arbeidet med teksten til låta, før han spiller den for å vise det ferdige resultatet. Foto: Karstein Grønneby

Hvordan kan du få privattimer med Tom Waits og Bob Dylan? Oversett dem!

Fire timer flyr raskt forbi. Trygve Skaug forteller med engasjement og humor. Om inspirasjon. Om låtskriving. Om metoder. Innimellom spiller han låtene sine for å underbygge hvordan han har jobbet med den spesifikke teksten, det er åpenbart kort vei mellom liv og lære. Jeg ser flere med tårer i øynene når han synger, han treffer oss så sterkt, og nå har vi vært så heldige å få et innblikk i arbeidsprosessen hans. Inn i hodet og hjertet hans. Inn i Trygves tilnærming.

Et siste råd henger ved i meg når jeg går hjemover, et råd som oppsummerer all inspirasjonen jeg føler etter en dag som denne: Skriv på, og få det ut i verden, så rekker du ikke å angre! 

En tilnærming jeg alltid skal huske på når kritikeren på skuldra blir litt for høylytt.