I høst har vi arrangert konsertserien, UNGE VISER, sammen med Naustet visescene på SALT Art & Music i Oslo. Tre konsertdatoer ble booket, og vi kan trygt konkludere med at UNGE VISER-formatet har vært en suksess!
Hvert år deler Norsk Viseforum ut et artiststipend til en ung viseartist vi har tro på, og som definerer lyden av visa i det aktuelle året. Julie Henrikke gikk helt til topps i år, men da vi lytta gjennom søknadsbunken til årets stipend, skjønte vi raskt at her var det mange talenter vi hadde lyst til å løfte fram i lyset.
Idéen om en konsertserie var født, og sammen med Naustet Viseklubb ble ble vi enige om å sette opp konserter i oktober, november og desember. Kommunikasjonrådgiver i Norsk Viseforum, Monica Johansen, satt i juryen for Artiststipendet, og booket artistene til UNGE VISER.
Midt i Oslo sentrum, med utsikt til operaen, står det et naust som er bygget av drivved, jern, blikk og plast som er funnet i fjæra. Det er isolert med tovet ull og avispapir, og har vedfyrt oppvarming. Naustet er innredet med arvegods og vakre møbler som hadde glidd rett inn i bestemors stue, og det lille kulturhuset har badstue, cocktailbar og en liten scene som åpner for intime og spesielle konsertopplevelser. Det slo oss at stemningen i det lille båthuset har en perfekt ramme for visemusikk, noe konsertene også bekreftet, med fulle hus og et berørt publikum.
Først ut, 26. oktober, spilte RANDI og Gaute Einebakken. Naustet var så godt som fylt til randen av forventningsfulle publikummere.
RANDI ble uteksaminert fra musikkskolen LIMPI på Lillehammer i 2022. Hun har en silkemyk stemme, med en helt egen soul som peker i retning av r&b. Når hun så mikser dette med sterke, norske tekster, blir hun et friskt pust i visesjangeren. Etter terroren under Pride i sommer, skrev hun den gripende sangen “Gatene fylles av farger” om frykten som satt seg i henne i ettertid. Låta nådde mange i sosiale medier.
Den trondheimsbaserte låtskriveren Gaute Einebakken, slapp sin første EP «Kor e vi på vei?» i 2022. De personlige tekstene formidles med varme og tilstedeværelse, med Einebakkens nordnorske dialekt. Gitarspillet ligger som mykt teppe rundt melodiene, og “Evelyn” er en låt som setter seg på hjernen, og blir der. Han avsluttet konserten ved å be opp RANDI til duett.
Den andre kvelden, 16. november, sto myks og Synne Sørgjerd på scenen. Naustet var forhåndsutsolgt og stemningen var elektrisk.
Synne Sørgjerd slapp EP-en “Jeg Hater Også Meg” i 2022. Tekstene kretser rundt følelsen av utilstrekkelighet, og angst for at ting ikke er sånn som man tror, eller ønsker at de skal være. Synne Sørgjerd pakker ikke inn budskapet i store bilder, men beskriver hverdagen presist og i direkte vendinger. Målet hennes er å forene det dansbare med det triste, at låtene er fengende uten å miste lyrisk integritet. Synne Sørgjerd viser en sterk popteft i låtskrivingen sin, og stemningen i Naustet viste at hun lyktes i å nå målet. I sin siste singel, “Apati”, spør hun retorisk “det er vel ingen her som trenger deg?” Joda! Vi trenger deg, Synne!
myks opererer i et musikalsk univers i krysningspunktet mellom vise, pop og jazz, og det myke og sfæriske lydbildet dreier rundt sakralt trompetspill, gitar og dempet piano. myks sender et nikk til artister som Ry X og islandske Àsgeir, men de norske tekstene løfter frem hans eget særpreg, fremført med en falsett som både imponerer og berører. I Naustet vekslet han mellom å spille piano og akustisk gitar.
Vinneren av Norsk Viseforums Artistipend 2022, Julie Henrikke, fikk æren av å avslutte UNGE VISER-konsertserien, 7. desember. Det er heldigvis ikke første gangen vi ser henne; i høst spilte hun på Rockefeller sammen med fjorårets artiststipendvinner, Daniela Reyes. Det blir garantert ikke den siste heller, for Julie Henrikke har noe helt spesielt ved seg, og vi er sikre på at hun blir et navn å regne med i fremtiden.
Hun har en imponerende kvalitet i låtskrivingen, og en tilstedeværelse i fremføringen vi sjelden ser hos unge, uetablerte artister. Med sin klokkeklare, rene stemme tryller hun ut melodilinjer som treffer på første lytt, og vi blir dratt med inn i historiene hennes, opp til Jessenløkka og videre til Paris.
Debut-EPen hennes “Vann renner ut av glass” har gått på repeat på kontoret i hele høst, og den fantastiske stemningen i Naustet denne kvelden vitnet om at vi ikke var de eneste som var fans!