Forrige lørdag holdt Erlend Ropstad låtskriverkurs i Kristiansand i regi av Norsk viseforum, SØRF, Kristiansand Studentsamfunn og Viktoria Viseklubb, og tilstede var Elbeth Ording, leder i Viktoria viseklubb. Her er hennes stemningsrapport!
Erlend Ropstad holdt et engasjerende seminar om hvordan han skriver de gode låtene, og hva som inspirerer ham. Rundt 15 låtskrivere, både kommende og mer etablerte, var samlet på BARE studenthus i Kristiansand denne lørdags ettermiddagen.
Venndølen Erlend Robstad har de siste 20 årene gitt ut 9 album med til sammen 100 sanger, og nå er sang nr. 101 straks klar! I 2013 gjorde han en helomvending, og gikk fra å skrive engelske tekster til å uttrykke seg på norsk, med umiskjennelig vennesladialekt. Han fortalte på kurset at dette skiftet var kjempe-utfordrende, og nifst. Etter å ha stått støtt på scenen i mange år, måtte han ta et par skritt tilbake og finne et nytt vokabular og nye måter å uttrykke seg på. Men det viste seg å være et lurt valg, og karrieren hans skjøt virkelig fart etter at han begynte å skrive på norsk. Ropstad har fått en rekke priser og utmerkelser, og vært nominert til Spellemannprisen hele 8 ganger.
Lydhøre kursdeltagere fikk suge til seg alle hans tips og råd for å bli en bedre låtskriver. Ropstad har dette som fulltidsjobb, og kan ikke gå og vente på at inspirasjonen skal komme. Han skriver uansett, noe blir bra og mye havner i skuffen, i hvert fall for en stund. Tekstene kommer ikke bare ut av luften, men er nesten alltid et resultat av hardt arbeid over tid.
Han ber oss tenke over hvorfor vi skriver. Er det for oss selv, fordi vi har så lyst til å fortelle vår egen historie, eller for å gi lytterne en god opplevelse? Er det for å påvirke, for å redde verden, eller skriver vi for å stimulere til refleksjon? Eller kanskje rett og slett fordi vi synes det er så artig å opptre? Skal musikken fungere fra en scene, eller håper man å bli millionær på strømming?
Erlend Ropstad er en typisk live-musiker, og spiller vanligvis rundt 60 konserter i året i tillegg til 10 festivaler. Og selve skrivingen, den får han ofte best til når det koker litt rundt ham; hjemme en søndags formiddag med lekende unger rundt pianoet.
Tilblivelsen av en sang kan starte med en tittel, en tekstlinje, en akkordgang, noen kule gitarriff eller at han har et tema han ønsker å skrive om. Han er alltid optimist i oppstarten av en låt, men går igjennom mange opp og nedturer før han, forhåpentligvis, ender opp med noe som er brukandes. Og bare en av fem sanger han har skrevet har han valgt å gi ut.
Etter et par timers foredrag, var det duket for at deltagerne kunne komme med sine egne låter, og få tilbakemelding på dem. Her var det flere godt voksne forfattere og komponister som leverte strålende bidrag. For undertegnede er det spennende å tenke på hva som gjør at noen blir berømt, andre ikke. Noen lever av musikken sin, mens andre skriver for skuffen, eller i beste fall for den lokale viseklubben. For det lages så utrolig mye god musikk som kanskje aldri når ut til publikum. Og det er slett ikke alltid de med det største talentet som når lengst.
Kurset var støttet av Frifond, og unge var spesielt invitert. Det kom et knippe unge, lovende låtskrivere blant annet fra låtskriverlinja ved UiA. 21 år gamle Lars Hagane Lokander var en av dem som bidro med et par flotte viser og la for dagen et stort talent. Han høstet trampeklapp for sine egenartede og engasjerende tekster og sin vakre sangstemme. Sammen med en del medstudenter blir han å høre på Kilden i Kristiansand 12. mars i prosjektet “Alt i mellom – bakker og berg”. Et konsept der studentene ønsker å løfte frem norske låtskriver og artister, både ved å synge deres viser, og ved å fremføre eget stoff, inspirert av norske låtskrivere.
Tusen takk til Ropstad som tok seg tid til å komme på gamle hjemtrakter og dele av sin kunnskap og sine erfaringer! Og til alle deltagerne som nok en gang viste oss at kultur, ikke minst gode viser, skaper fellesskap, samhold og engasjement!