“Jeg tror at tekster som gjør at lytteren klarer å se for seg stedet, og situasjonen, vil automatisk treffe mer enn en tekst hvor kjærligheten er generell.”
Foto: Jørgen Nordby
Ine Hoem har skapt et album som virkelig rører ved følelsene våre. På sitt nyeste verk, Minnelandet, leverer hun et av årets mest imponerende album – fra de intense tekstene og den unike stemmen hennes, til produksjonen og et fabelaktig band. Med en fortellende kvalitet som vekker både minner og drømmer, setter Hoem sitt tydelige preg på norsk musikk. I dette intervjuet deler hun hvordan hun har utviklet sin egen stemme som låtskriver, og hvordan hun med Minnelandet har skapt et album som virkelig treffer hjertet. Hva har vært hennes største inspirasjoner, og hvordan har reisen som musiker vært for en artist som har vokst fra sine første dager med bandet Pelbo, til dagens suksess?
Din musikk har en sterk fortellende kvalitet. Hvordan har du utviklet din egen stemme som låtskriver, og hvordan jobber du med tekstene for å treffe både personlig og universelt?
Med Minnelandet har jeg fokusert mye på å utvikle håndverket mitt som tekstforfatter. Tidlig i prosessen fant jeg ut at jeg ønsket meg en mentor, en slags redaktør som kunne gi meg tilbakemelding og videreutdanne meg. Gro Dahle (forfatter og tekstmentor) har vært utrolig viktig i den prosessen. Hun utfordret meg på å være mer konkret i beskrivelsene av følelser, på struktur og rim og ikke minst det å unngå klisjéer. For eksempel har jeg beskrevet kjærlighet med sted, tid, ting, smak, uten å nevne ordet kjærlighet nødvendigvis. Jeg tror at tekster som gjør at lytteren klarer å se for seg stedet, og situasjonen, vil automatisk treffe mer enn en tekst hvor kjærligheten er generell. Tenk at vi blei vi er et godt eksempel på låt hvor jeg tror jeg har fått til akkurat det.
Minnelandet er delt inn i kapitlene familie, oppvekst og kjærlighet. Hva fikk deg til å velge akkurat disse temaene, og hvordan har de formet albumets uttrykk?
Temaene kom faktisk etter at albumet var ferdig. Jeg har alltid vært glad i konsepter, og jeg hadde lyst til å slippe låtene over en lengre tidsperiode, så hver låt fikk litt ekstra fokus. Da jeg satt med masteren så jeg at låtene mer eller mindre kunne kategoriseres i de tre temaene, og da kom idéen med kapitlene. Jeg har jo vokst opp i bøkenes verden, og synes idéen med kapitler understreket den fortellende stilen på plata.
Du har vært aktiv i musikkbransjen i mange år, og mange av oss har fulgt deg helt tilbake til tiden med bandet Pelbo, en trio med tuba, trommer og vokal. Når du ser tilbake på musikken du har skrevet gjennom årene, er det noen øyeblikk eller låter som overrasker deg selv i dag?
Det er kanskje ikke låter som overrasker meg, men jeg har en del låter jeg blir litt flau av. Et par av låtene på Moonbird synes jeg er veldig ambisiøse. Men jeg har bestemt meg for at katalogen min fortjener en slags respekt og godhet, om det gir mening, ikke at jeg skal gå rundt å angre på tidligere låter. Men jeg kan bli overrasket over kvaliteten på en del av det gamle, for eksempel debutalbumet mitt Angerville. Jeg var bare 25 år da det albumet kom, men jeg synes det låter helhetlig og jeg hører en tydelig visjon, som gjør at jeg får lyst til å gi en klapp på skuldra til 25-årige Ine. Jeg husker hvor mye usikkerhet jeg hadde da, hvor dårlig jeg egentlig følte meg, og hvor vanskelig jeg synes prosessen var. De siste tre platene mine (som alle er på norsk) har jeg helt bevisst kost meg mye mer med. Å lage musikk skal være krevende, ja, men ikke kjipt. Det skal gi meg glede, og jeg skal like å holde på med det. Jeg har brukt altfor mange år på å ha det kjipt alene.
Med nytt album ute nå, hva har du for turnéplaner fremover?
I 2025 skal jeg spille 25 konserter i hele Norge. Jeg skal også ha 10-årsjubileum på Parkteatret med fullt band og gjester 10.september. Den konserten har jeg ganske store ambisjoner for. Om et par uker skal vi på befaring på Parkteatret, og jeg håper jeg kan lage en helhetlig konsertforestilling som folk kommer til å huske. Det er neste mål nå, å klare å lage live-opplevelser som treffer rett i sjela på folk.