Hvordan jobber musikkeksportørene i Norden med å styrke plattformen for våre egne artister i Norden?
Vi har tatt en prat med Music Norway og Music Export Sweden.
Av Liv Bakke Kvinlog (Norsk Viseforum) og Anna Wirsén (Riksförbundet Visan i Sverige)
Kathrine Synnes Finnskog, direktør i Music Norway.
På hvilken måte jobber dere for å åpne det nordiske markedet for våre artister fra Norge?
– Vi jobber med Norden som vi ville angrepet det i andre marked, gjennom kompetanse- bygging, nettverksbygging og kunnskapsinnsikt. Norden er nært, bærekraftig, språkbarrieren er mindre og det er lønnsomt. Men det er lite tradisjon og historikk for å norsk musikkliv å søke seg til Norden. Topp tre har tradisjonelt sett vært England, USA og Tyskland, som er de største markedene. Vi har samarbeidet med de andre eksport- kontorene i Norden ved å etablere NOMEX. Det ble starta for å koordinere oss når vi skulle satse internasjonalt.
Men de siste årene har vi også vært mer fokusert mot et intranordisk marked fordi vi har sett det har vært en del manglende strukturer, nettverk og arenaer. Ut ifra det så har vi etablert en felles webside som heter Ja Ja Ja, samt etablert Nordic Folk Alliance.
Hvilken rolle har dere for å styrke den nordiske plattformen for våre norskspråklige artister?
– Jeg tror at det er et kjempepotensial her. Kulturbarrieren er mindre enn den har vært. Tiltak kan for eksempel handle om
å skape musikk sammen, hvor låtskriver- camps er metoder vi har benyttet. I starten tok vi en del initiativ til dette, men nå er det flere som setter i gang slikt selv. Da søker de ofte tilskudd hos oss. Vi kan være involvert på ulike måter. Vi kan initiere, arrangere eller finansiere.
Hvilke andre områder kan dere jobbe på for å styrke den norskspråklige musikkens eksportverdi?
– Jeg tror vi må fortsette med å jobbe opp nye, og kanskje yngre nettverk. Vi bygget opp Top 20 under 30, en pris som hvert år presenterer og feirer årets beste 20 unge nordiske bransjeaktører under 30 år som ligger i front og løfter nordisk musikk ut i verden. Det er for å koble det unge bransjenettverket.
– Jeg tenker ellers at vi må framsnakke det nordiske markedet. Både fordi man har vært orientert utenfor Norden, og fordi mange
av våre norskspråklige artister har hatt et veldig godt marked hjemme. Mange har sett at det er utfordringer ved å etablere seg i det nordiske markedet, så jeg tror man må få opp ambisjonene. Og vi må kanskje se på andre måter å gjøre det på. Vi har også satt opp et nordisk advisory board med prosjektledere fra hele Norden som kan henvise videre til lokale folk som kan være nyttig å komme i kontakt med når man vil ut i nye marked. De siste 3-4 siste årene har vi ellers sett at vi både må, og kan gjøre mer i Norden.
Jesper Thorsson VD / CEO Export Music Sweden
På uppdrag av musikverket gjorde ExMS 2016 en kartläggning av den Nordiska Marknaden. Har det hänt något sedan dess?
– Ja vi har jobbat vidare med en liknande metod för andra platser i världen (se våra landsguider). Vi tror på intra-nordiskt utbyte fortfarande. Kanske än mer direkt efter pandemin förhopp- ningsvis är över.
Vilken roll har ExMS vad det gäller att stär- ka den nordiska plattformen för de svensk- språkiga artisterna?
– Om man är enbart svenskspråkig i sitt uttryck blir det ju svårare men absolut inte omöjligt. Vi har en aktiv roll i NOMEX där jag själv sitter
i styrelsen. Tillsammans har vi flera nordiska satsningar med bl a mentorskap. Vi har vårt årliga Top 20 under 30 där vi lyfter fram nordisk talang under 30 i branschen. Vi har ett nytt synkroni- seringsprojekt för att få in mer nordisk folkmusik ifilm, tv och spel m.m. När det gäller folkmusik är Womexmässan ett bra exempel där vi har en gemensam nordisk yta bland annat för att stärka samarbetet intranordiskt.
Vilka andra sätt jobbar ni på för att öppna upp den nordiska marknaden?
– Vi jobbar med plattformar för nätverkande och kapacitetsbyggnad. Bland annat i projekt som Ja Ja Ja och till exempel Nordic Folk Alliance. ExMS arbetar inte bara med och för artister utan med hela den svenska musikbranschen och alla genrer, det vill säga även med kompositörer och olika former av företag