Musikkens Studieforbund engasjerte i 2018 Norsk Viseforum til å gjøre en studie rundt læringspraksiser på åpne scener i Norge. Undersøkelsen ble utført av musikkpedagog og sanger Marion Rodgers Løseth, utdannet ved Høyskolen i Bergen og Griegakademiet, med påbygging i kulturledelse fra Norges musikkhøyskole.
Første del av studien kartla de åpne scenene innen visesjangeren over hele landet, og ga en oversikt over likheter og ulikheter i driften av scenene. Motivasjonen og agendaen for å arrangere åpen scene ble også utforsket. I andre del, som nå er klar, blir oppmerksomheten rettet mot utøveren med et mål om å kunne si noe om motivasjon og læringsutbytte fra deltakelsen på åpen scene.
Målet med studien er å peke på relevant kunnskap om ikke-organiserte læringsarenaer, da dette er et relativt uutforsket felt tidligere.
Utøverne som er intervjuet nevner følgende punkter når de snakker om utbytte fra opptredener på åpne scener:
Tillit og tro på eget materiale
Trygghet og frihet som utøver
Å oppnå god kontakt med publikum, god formidlingsevne
Tilstedeværelse
Evne til å lytte
Være årvåken i samspillet med andre
Å være godt forberedt
Å kunne presentere det man skal spille
Å kunne ting utenat
Å være oppriktig
Å våge
Å gi og få respons
Å få mengdetrening på det å opptre
Arrangør-informantene fra 2018-undersøkelsen trekker fram disse kategoriene som viktige elementer i læringsutbytte fra åpne scener.
Å kunne ting utenat
Å være oppriktig
Å våge
Å gi og få respons
Scenetrening
Forberedelser og formidlingsevne
Mikrofonbruk
Kjennskap til lydutstyr og hvordan dette fungerer
Utprøving av nytt låtmateriale
Komponering/ tekstskriving
Instrumenthåndtering
Å gi tilbakemeldinger/observere.
Å kunne presentere det man skal spille
Les den fyldige rapporten her.
Studien fra 2018 finner du her.